صاحب

وبلاگی در مورد صاحب العصر و الزمان علیه السلام

صاحب

وبلاگی در مورد صاحب العصر و الزمان علیه السلام

آموزش مجازی معارف قرآن و اعتقادات
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

«مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم» یکى از کتاب‌هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:

«چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم... بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد.»

 

اهدا قرائت قرآن به آن حضرت

در این کتاب می‌خوانیم: و بر فضیلت و استحباب آن دلالت دارد آنچه ثقه الاسلام محمد بن یعقوب کلینی در کافی از علی بن المغیره روایت آورده است که گوید: «به حضرت ابوالحسن امام کاظم علیه السلام عرض کردم: پدرم از جد تو راجع به ختم کردن قرآن در هر شب پرسیده بود، جد تو به او فرموده بود: در هر شب.

به آن جناب عرضه داشته بود: در ماه رمضان نیز؟ جد تو فرموده بود: ماه رمضان نیز، پدرم به او عرضه داشته بود: آری تا هر قدر که بتوانم. پس از آن پدرم قرآن را چهل بار در ماه رمضان ختم می کرد.

سپس من بعد از پدرم آن را ختم می کردم، بسا که بر او می افزودم و یا کمتر از آن را ختم می‌کردم به مقدار فراغت و اشتغال و نشاط و بی حالیم، پس هر گاه روز فطر شود برای رسول خدا یک ختم و برای علی ختمی دیگر و برای فاطمه ختمی دیگر، سپس برای ائمه تا به شما رسد، قرار می‌دهم که از آن هنگام که در این خال بوده ام یک ختم قرآن برای شما قرار داده‌ام به سبب این کار چه پاداشی برایم هست؟

امام کاظم علیه السلام فرمود: پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی!

عرض کردم: الله اکبر چنین پاداشی برای من است؟! سه مرتبه فرمود: آری»

می گویم: وجه استدلال اینکه ظاهر از سخنان امام مترتب شدن ثواب بر آن عمل از این جهت است که به پیامبر و امام هدیه می شود و تقرب به ایشان است و خصوصیتی در امامان یاد شده نبوده است بلکه از گفته راوی چنین بر می آید که یک ختم قرآن را برای امام کاظم قرار می‌داد چون آن حضرت امام زمانش بوده است، لذا گفت: از آن هنگام که در این حال بوده‌ام ... و امام کارش را تصدیق و او را تحسین فرمود.

و حاصل از ملاحظه این حدیث و دقت در آن: استحباب هدیه کردن قرائت قرآن به پیامبر اکرم و صدیقه کبری و هر یک از ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین می‌باشد.

و موید این است هدیه کردن نماز به ایشان و شواهد دیگری نیز دارد که برای کاوشگر در روایات ایشان ظاهر می‌گردد، از خداوند عزو جل خواستاریم که ما و همه مومنین را ان شاالله به حق محمد و آل او برای این کار توفیق دهد.

 



نظرات  (۱)

((اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی